Son Güncelleme: 15 Kasım 2017 16:25 Türkiye Seramik Federasyonu, Türkiye’de ilk kez ihracat katkı endeksi hazırlayarak, kamuoyuna sundu.
Ekonomist Dr. Can Fuat Gürlesel tarafından hazırlanan endekste 17 sanayi sektörü değerlendirildi. İnşaat seramikleri 18,27’lik oranla üçüncü çeyrekte katkı oranı en yüksek sektör oldu. Seramiği; giyim eşyası, mobilya ve gıda ürünleri takip ediyor.
“Türkiye Seramik Sektörü”nü; üreticileri, satış kanalları, bilim adamları ve seramik sanatçıları dahil bütün kolları ile dünyada temsil eden Türkiye Seramik Federasyonu (TSF) “Türkiye İhracat Katkı Endeksi”ni Raffles Otel’de yapılan basın toplantısıyla kamuoyuna duyurdu. Federasyon Başkanı Erdem ÇENESİZ’in ev sahipliğinde gerçekleşen toplantıya; Kale Grubu Başkanı ve CEO’su Zeynep BODUR OKYAY, Sersa Başkanı Mehmet MERCAN, Serkap Yönetim Kurulu Üyesi Göksen YEDİGÜLLER, Federasyon Genel Sekreteri Germiyan SAATÇİOĞLU ve Federasyon üyeleri katıldı. Türkiye’nin sürdürülebilir büyüme ve gelişimi adına sektörlerin sunduğu katkıyı net bir şekilde gözler önüne seren “Türkiye İhracat Katkı Endeksi” Ekonomist Dr. Can Fuat GÜRLESEL tarafından sunuldu.
Taşı Toprağı Dövize Çeviren Sektör
Sektörlerin Türkiye dış ticaretine katkı değerlerinin ölçümlenmesi amacıyla bu çalışmayı hayata geçirdiklerini açıklayan TSF Başkanı Erdem ÇENESİZ, “Seramik sektörünün ihracata katkısını analiz edebilmek için ortaya net bir tablo koymak istedik. Ekonomistlerce 2012 yılından itibaren 5 yıllık verilerin tarafsızca incelenerek hazırlandığı bu endekste, seramik sektörü en üst sırada yer alarak, Türkiye için ne kadar önemli bir sektör olduğunu ortaya koyuyor” dedi.
Türkiye ekonomisinde sürdürülebilir bir büyüme ve gelişme için yüksek katma değerli ürün üretimi ve bu ürünlerin net ihracatını artırmak gerektiği ile sözlerine devam eden ÇENESİZ; “Seramik sektörü, milli katma değer yaratmakta yani yerel kaynaklarla üretim yapmakta ve bunu ihraç etmekte en başta gelen sektörlerden biri. Çok az ithal girdi ile çok yüklü ihracat yapabilme kabiliyetine sahibiz. Basit tabirle taşı toprağı dövize çeviren bir sektör. Son yıllarda artan yatırımlar sayesinde daha üst segment ürünlerin üretimini takiben katma değeri daha yüksek ürünlerin ihracatında artış sağlayacağız” açıklamasında bulundu.
“İhracat hedeflemeden yapılan yatırımlar milli servet kaybına sebep olabiliyor. Seramik ve benzeri kapasite fazlası olan sektörlerde yatırım teşvikleri mutlaka ihracat taahhüdüne bağlanmalıdır. Bu endeks ile de ortaya konmuştur ki; seramik sektörü desteklenirse 10 yıl sonra şu anki durumundan çok daha fazla mutlak katkı sağlar hale gelecektir.”
Endekse Göre İlk 3 Sektör; Seramik, Giyim Eşyası ve Mobilya
“Türkiye İhracat Katkı Endeksi”ne göre; 18,27 puanlık katkı oranı ile inşaat seramikleri birinci sırada yer aldı. İnşaat seramiklerini 5,77 katkı oranı ile giyim eşyası ve 3,81 katkı oranı ile mobilya sektörü takip etti. İnşaat seramikleri 2016 yılı son çeyreğinden bu yana sürekli artan değerlere sahip tek sektör oldu.
Hem Üretiyor, Hem İhraç Ediyoruz
“Türkiye seramik sanayisi Dünya’da kaplama malzemelerinde 8’inci, sağlık gereçlerinde 4’üncü en büyük üretici ülke konumunda” diyen TSF Başkanı Erdem Çenesiz, “Seramik karolarda ve sağlık gereçlerinde Dünya’nın 4’üncü büyük ihracatçısı olurken, karolarda Avrupa üçüncüsü, sağlık gereçlerinde ise Avrupa’nın en büyük üreticisi ve ihracatçısı konumundayız. Vitrifiye üretimindeki Avrupa liderliğimiz sağlamlaşarak devam ediyor. Özetle hem üretiyor, hem de ihraç ediyoruz. Önümüzdeki 10 yıllık dönemde de bu başarılı yükselişimizi devam ettireceğiz. 2016 yılı verilerine göre; seramik kaplama malzemelerinde 330 milyon m2 üretim gerçekleşirken, seramik sağlık gereçlerinde bu miktar 310 bin ton olarak gerçekleşti. Seramik kaplamada üretim içinde ihracatın payı %24,5, seramik sağlık gereçlerinde ise %40,5 oldu” dedi.
Seramik Sektöründe 2017 Yılı Büyüme Beklentisi % 8-9
“Seramik ihracatı yılın ilk dokuz ayında geçen yılın aynı dönemine göre seramik kaplama malzemelerinde %4,2, seramik sağlık gereçlerinde ise %6,3 oranında değer bazında büyüme gerçekleştirdi. Sanayi üretiminde ise yine yılın ilk 9 ayında geçen yılın aynı dönemine göre seramik kaplamada %0,6, seramik sağlık gereçlerinde %10,1 oranında büyüme kaydedildi. 2017 yılının tamamında ise büyümelerin son çeyrekteki performansının olumlu katkısı ile ilk 9 aylık oranların her birinin, 1,2’şer puan daha artarak gerçekleşeceğini öngörüyoruz. Böylece yıl genelinde ihracatın desteğiyle sektör genelinde %8-9 arasında bir büyüme olacağını beklemekteyiz. Sektördeki bu büyüme beklentimiz 2017 yılındaki %6-7’lik inşaat sektörü büyümesi ile de uyumludur.”
Sektörün Sorunları ve Çözüm Önerileri
Başkan Erdem Çenesiz, sektöre ilişkin önemli sorunlara, çözüm önerilerine değindi. “Seramik sektörü yerli hammaddeler kullanarak ülkemiz ekonomisine önemli ölçüde katma değer kazandıran bir iş koludur. Sektörün devamlılığı adına üretim yapma şartlarını ağırlaştıran bazı yönetmelikler var. AB hazırlıkları kapsamında ILO gibi uluslararası kuruluşlardan edinilen referansların bazen maksadını aşacak şekilde yorumlanması milli sanayimizin önünde engel haline geliyor. Gerek insan kaynakları yönetiminde gerekse hammadde temininde yaşadığımız bürokratik ve sistemsel sorunları çözmemiz ihracat katkımızı artıracaktır. Biz Federasyon olarak bu konularda raporlar hazırlayarak çözüm önerilerimizle kamuya gidiyor ve üretimin önündeki engellerin kaldırılması için var gücümüzle çalışıyoruz.”
Seramik Federasyonu’ndaki yeni dönemi de değerlendiren Çenesiz, “87 büyük sanayi işletmesi, 900 KOBİ, 140 akademisyen ve sanatçıdan oluşan çatı organizasyon olarak, 31.000 kişiye direkt, 250 bin kişiye endirekt istihdam sağlayarak, 1 milyona yakın kişiye geçim kapısı olan bir sektör olduğumuzun bilinciyle hareket ediyoruz. Öncelikle kamu yönetimi ile sektörün sorunlarını çözmek üzere iletişim çalışmalarına ağırlık verdik. Akademik bir çalışmanın hazırlıkları içindeyiz. Bu çalışma da 6 ay içinde sonuçlanacak. Federasyon olarak, uluslararası alanda pazara giriş konusunda sektör olarak karşılaştığımız tarife dışı engelleri de bir raporla ortaya koyacak ve çözümlerini arayacağız” dedi.