Son Güncelleme: 21 Şubat 2018 19:58 MHP Grup Başkanvekili ve Samsun Milletvekili Erhan USTA tarafından geçtiğimiz haftalarda Çorum ekonomisine ilişkin verilen Meclis Araştırma Önergesi, TBMM Genel Kurulunda gündeme alındı.
USTA, Çorum ekonomisine ilişkin bir takım istatistiki bilgiler vererek, Çorum Organize Sanayi Bölgesindeki iş çevrelerinin bir takım sorunları ve taleplerini dile getirdi.
ÇORUM ORTALAMANIN ÇOK ALTINDA KALDI
USTA sözlerine “Çorum gelişme kapasitesi olan, coğrafi konum itibarıyla son derece uygun bir yerde olmasına rağmen çok fazla gelişme gösteremeyen bir ilimiz. Bazı küçük dokunuşlarla Çorum ilinin gelişmesine katkı verebiliriz diye düşünüyorum.” diye başladı ve “2002 yılından bu yana geçen 14 yılda nüfusu en çok düşen dördüncü ilimiz olan Çorum’un kişi başına GSYH değeri Türkiye ortalamasının %35,5 altında, kişi başına kurumlar vergisi matrahında %85,8 altında, kişi başına gelir vergisi matrahında %56,6 altında, kişi başına ihracatta %78,7 altında; Türkiye’de her 1000 kişiden 173 kişi 4a kapsamında sigortalı çalışırken, Çorum’da sadece 108 kişi çalışmakta; bu rakamlar, Çorum ilinin ekonomik anlamda ortalamanın ciddi bir şekilde altında kaldığını açıkça ortaya koymaktadır.” dedi.
DEMİRYOLU PROJESİ YILAN HİKAYESİNE DÖNDÜ
Çorum’un önemli sorunlu demiryolu olduğunu ve bu konuda hiç mesafe alınamadığını vurgulayan USTA, “Bu demir yolu meselesi yılan hikâyesine dönmüş durumda. Şu anda Ankara-Çorum-Samsun hattı proje aşamasında, bunun hızlandırılması lazım, Samsun açısından da, Çorum açısından da, Ankara açısından da bu konu son derece önemli bir konu. Burayla ilgili olarak Ulaştırma Bakanlığının çok ciddi bir kaynak ayırıp ve ivedi bir şekilde bu kaynağı ayırıp buraya yüklenmesi gerekir” dedi.
BİR DİĞER SORUN:
HAVALİMANI 1991 yılında Çorum’un havalimanının yatırım programına girdiği, daha sonra yatırım programında çok fazla kaynak tahsis edilemediği için çıkartıldığını söyleyen USTA “Şu anda Çorumlular yoğun olarak Amasya Merzifon Havalimanı’nı kullanıyor fakat buraya erişim de biraz sıkıntılı. Dolayısıyla Çorumlular aslında Çorum havalimanının tekrar yatırım programına alınarak yapılmasını istiyor. Çorum’a havalimanı yapılması uygun olacaktır, ancak “Yakında havalimanı var.” denilip eğer Merzifon Havalimanı’na yüklenilecekse bir defa oranın uçuş sıklığının artırılması lazım. Belki ismine de Amasya Merzifon Çorum Havalimanı denilebilir.” dedi.
TÜRKİYE GENELİNDEKİ SORUNLAR ÇORUM’DA DA VAR
Orta Karadeniz Kalkınma Ajansının dört senedir KOBİ’lerin yararlanacağı destek programlarına çıkmaması sebebiyle 2014 yılından beri KOBİ’lerin destek alamadığına ve KOBİ tanımındaki ciro kriterinin enflasyon oranında güncellenmemesi nedeniyle KOBİ ölçeğinden çıkıldığına dikkat çeken USTA, yeşil pasaport için ihracat kriterinin yüksekliği, döviz kurlarındaki aşırı oynaklığın fiyat oluşumunda belirsizliği arttırması dolayısıyla siparişlerin alınamaması, ihracatta KDV iadelerinin yavaş olması, sanayiciler için zorunlu olan yeni kurallara uyumda yeterince zaman tanınmaması gibi Türkiye geneline ilişkin sorunların Çorum’da da mevcut olduğunu söyledi.
ÇORUM’UN KALKINMASI BÖLGEDE SİNERJİ YARATIR
“Çorum’un bir potansiyeli var. Bu potansiyeli hayata geçirecek bir kısım kamu yatırımlarına ihtiyacı var.” diyen USTA, bunların yapılması durumun Çorum’un etrafında bir sinerji yaratacağına ve bunun Amasya’ya da, Tokat’a da, Samsun’a da fayda sağlayacağına dikkat çekti.
İÇ ANADOLU BİTİYOR, TÜKENİYOR!
“Bölgesel anlamda söylenecek daha çok söz var. Türkiye’de kamu yatırımlarının dengeli dağıtılmadığını hepimiz biliyoruz.” diyen USTA, “Bölgesel kalkınmışlık meselesinin Türkiye’de sadece Doğu, Güneydoğu meselesi olarak alınmaması lazım; İç Anadolu bitiyor, İç Anadolu tükeniyor, İç Anadolu’ya bir bakmak lazım. Bütün kamu yatırımlarını İstanbul’a yığmanın da çok fazla bir anlamı yok. Yatırımları ülke genelinde daha dikkatli dağıtmamız gerekir.” diye uyardı. (Kaynak: KAPSAMHABER)